Archives

All posts for the month januar, 2012

Haglöfs - Paze Jacket (Foto: EventyrSport.dk)

Haglöfs - Paze Jacket (Foto: EventyrSport.dk)

Gør dig umage med at finde det rigtige udstyr til dine vinterløbeture, så undgår du for det første at blive syg, og får samtidigt meget mere ud af din yndlingssportsgren.

Find løbetøj på nettet

Det er ikke svært at finde ud af, at der er meget at vælge imellem, når det kommer til løbetøj. Derfor kan det være noget besværligt at finde frem til, hvor man skal lede. Et godt råd er at vælge en forretning som eventyrsport.dk, der for det første har et stort udvalg, men for det andet både kan findes på net og i fysiske forretninger. På den måde kan du få al den hjælp, du behøver, og hvis der er noget i vejen med varen, kan du bare gå ned og få en snak med ekspedienten. Det er ikke særlig sjovt at stå med en ny, men ituslået løbejakke og intet andet end en mail at sende den tilbage til.

Løbetøj til alle sæsoner

Selvom det er vinter, kan du sagtens holde din løbevaner ved lige. Du skal bare sørge for at klæde dig rigtigt på. Tænk i mange lag, undgå bomuld og sørg for at have både handsker og pandebånd på. Tøjet skal holde dig varm og tøj, lade huden ånde, men samtidigt lukke af for alt, hvad der hedder regn og blæst.

Find dit nye løbetøj her!

Share

Vintertræning er sundtVintervejret kan godt sætte en stopper for din sædvanlige træningsrutine. Når det bliver mørkt kl. tre om eftermiddagen bliver det endnu hårdere at tage sig sammen til at løbe en tur eller træne uden for, som man plejer. Det er fristende i stedet at blive liggende på sofaen og se en god film. Men det er vigtigt at holde fast. Hvis du ikke kan komme i gang, bør du måske lave dit træningsprogram om, så det bliver så realistisk som muligt at overholde det.

Gode vinteralternativer

I vintermånederne kan man eventuelt skifte de daglige, udendørs løbe- og cykelture ud med løbebånd og spinning. På spinningscyklen kan du både træne sprint, tempo- og bjergkørsel, så du faktisk kan efterligne dit almindelige udendørs træningsprogram. På holdene i fitnesscentrene bliver du presset ekstra af en træner for et hold, så du får pulsen op og forbrændt en masse. Spinning rører de store muskelgrupper i både ben og arme.

Svømning er en anden oplagt mulighed til vintertræning. Ved svømning opretholder du konditionen samtidig med, at du styrke overkrop, mave og ryg, hvilket ikke bliver styrket i så høj grad, når du løber og cykler. Det gode er at du kan udfordre kroppen samtidig med at du nedsætter risikoen for skader væsentligt, fordi det foregår i vand, som bærer store del af kropsvægten. Og inden du træder ud i vinterkulden kan du jo tage en varm time-out i saunaen.

Share

Vinter rimer på skiferie for 500.000 danskere, men skal den nydes med, eller uden skihjelm?

Nu står vinteren – og dermed skisæsonen igen for døren. Det afleder, udover en masse forventningens glæde, også det evindelige spørgsmål om en skihjelm virkelig er et (nødvendigt) onde, eller en irrelevant poppet idé fabrikeret af smarte producenter og forhandlere?

Det er i hvert fald ikke det sidste. Måske har det været opfattet sådan i den brede offentlighed, for få år tilbage. Siden er der sket et skred i hele den internationale skisportsverden. I dag er det på internationalt plan påkrævet af alle de professionelle udøvere at bruge hjelm under konkurrence, hvad enten man dyrker freestyle eller traditionelt skiløb.

For motionister er det indtil videre frivilligt, om man beskytter hovedregionen eller ej. Dog har enkle lande, Italien og Østrig, indført en decideret lov, der kræver at unge under 15 er i ført hjelm på løjpen.

Og det er fornuftigt, hvis man begrunder det med et kig i statistikkerne. Hér afsløres det nemlig, at børn og unge under 18 år har mere end dobbelt så stor risiko som andre for at komme til skade, mens snowboardene generelt har lidt større risiko for hovedskader end alpine skiløbere.

Fra dansk skisportsforbund lyder anbefalingen, at alle bør køre med hjelm. Og ikke uden grund. En tidligere undersøgelse har vist, at man kan reducere op til 60 % af de hovedskader, der forekommer på pisterne, hvis blot folk var beskyttet med hjelm. Skihjelmen giver nemlig en ekstra sikkerhed på de befærdede løjper. Ikke kun i forhold til ens eget skiløb og utilsigtede fejl, men også som en ekstra garant overfor andres.

Alligevel viser opgørelser, at hver anden voksen i dag alligevel vælger at køre uden hjelm.

Hvis man er parat til at iføre sig hovedbeskyttelse, hvad skal man så vælge?

En perfekt hjelm er mange ting. Design, sikkerhed og pris hænger ikke altid samme. For det første – og vigtigste – så skal hjelmen selvfølgelig være godkendt til formålet. Det holder ikke at tage cykelhjelmen med på pisten.

Dernæst skal den matche ens hovedform. De fleste vil mene, at det altid vil være generende at i føre sig en skihjelm, da den normalt sidder stramt til – og også kan være varm at opholde sig i, når man suser ned ad pisterne. Ikke desto mindre, så skal den man vælger, være til at holde ud af have på. Ellers ender det med, man ”glemmer” den i solstolen efter frokost på de lækre restauranter i terrænet. Og dér beskytter den ingenlunde.

Generelt så kan man opremse fem gode råd, man skal kigge efter, når man shopper skihjelme!

1. Hvor stort er dit hoved?

Omkredsen skal passe til dit hoveds centimetermål.

2. Er den let nok?

Gå efter den letteste model, de ekstra gram er tunge, når du kaster dig fra side til side på pisten.

3. Kan man lufte ud?

Det er at foretrække at ørestykkerne kan tages af og på efter behov, og der er ventilation i toppen af hjelmen, som kan åbnes.

4. Virker spænderne lette at justere?

Hjelmen skal være justerbar. Punktum. Du skal kunne spænde den ud og ind, så den altid sidder ordentlig, ligegyldigt om du kører med eller uden hue under.

5: Hvad er mit behov?

Hvis man kører aggressivt og tager mange chancer, er det en idé, at købe en hjelm, der samtidig beskytter hage og kæbeparti.

Køb din skihjelm og andet skitøj her!

Share

Det er januar. Julepynten er fortrængt fra butikkernes vinduer, lysene leder ikke længere forgængere på vej. Nu er der kun en lang, mørk og endeløs januar tilbage. Om det er årsagen til, at mange danskere kaster sig over nye hobbyer for at få tiden til at gå, eller om det alene handler om at nyt, ubrugt år, indbyder til en anden levevis, det skal være usagt. Men sandheden er, at rigtig mange forsøger at bruge årsskiftet på at ændre vaner og handlemønster, der ikke længere synes fordelagtige i den enkeltes liv. Det kan være, man sværger at denne gang, der skal smøgerne kvittes. Andre bliver fedt og sukker fanatiske eller forskrækkede, afhængig af øjnene, der ser. Men de allerfleste kaster sig ud i diverse motionsformer for at opnå en mere fit krop, et sundere legeme.

Dyrk mere motion i det nye år

Nogle motionerer udelukkende for at tabe sig, andre tyder til det sunde tidsfordriv for at styrke svage led – mens andre igen bare vil passe på sin krop. Helt overordnet og uden bagvedliggende ”bagtanker”.

Ligegyldig hvad din årsag til at motionere er, så har alle typer og former for motion flere gode sidegevinster, så længe du bare vedbliver med den gode vane.. Regelmæssig motion afhjælper blandt andet stress, giver bedre grobund for en god søvn – ligesom den forsinker aldringsprocessen.

Har du ikke timevis til overs i en travl hverdag, så fortvivl ikke. Du behøver ikke træne som en professionel, for at opnå de gavnlige effekter af en sund livsstil. Langt fra. De generelle anbefalinger siger, at får du pulsen op, bare 30 minutter om dagen, så er du allerede langt i bestræbelserne for en smukkere krop og en mere sund livsstil.

Og bare rolig. Den halve time skal ikke nødvendigvis foregå i motionscenteret. Pulsen kan sagtens komme op under en gåtur med fido, på trampolinen med ungerne, eller mens du skubber græsklipperen rundt i haven. Selv på arbejdet, kan du få pulsen op. Hvem siger, at møder altid skal afholdes siddende, henslængt ved et bord. Hold et stående – eller gående. Måske giver det i tilgift nye indspark – og sikre en hurtigere afvikling end de trættende, samlinger i mødelokalets bløde stole.

Share